الخميس، 25 أكتوبر 2007

فضفضه

كان في حاجه جواااك و نفسك حد يشاركك التفكير فيها أو كان نفسك على الأقل تقولها لمجرد انك تقولها (فضفضه يعني) !!؟

كان نفسك تقول لواحد صاحبك حاجه و و مقولتلوش علشان كان نفسك توصلهاله من غيرما يعرف مين اللي بيقولهاله !؟؟

كان نفسك تبعت حاجه علي الجروب و و مبعتهاش علشان كنت عايز توصل اللي عايز تقوله من غير ما يتعرف ميين اللي قاله !؟؟

فضفض ... فضفض يا أخي يمكن لما تتكلم تشوف الموضوع قدامك أوضح فتقدر تفكر فيه بعد كده صح بعدما وضحت ملامحه

اذا كنت من أحد الاحاد اللي فوق دي فاحنا منتظرين فضفضتك
فقط اضغط علي "تعليقات " اللي تحت دي
و ااااااانطلق...................

و طبعاً مش محتاج أؤكد عليكم ان الفضفضه دي تكون في حدود الأخلاق
و متنساش تمضي بأي حاجه في الاخر (الكتكوت المدمر مثلاً , حاجه كده )

هناك 13 تعليقًا:

غير معرف يقول...

Ahmed Don't care, don't let ur blog a place for mixed people (males and females), It may be consider Sya2a Garya for you,

إنسان جديد يقول...

Don't worry , anything that'll be out of our ethics(الأخلاق و الدين), will be deleted immediately...I'm online most of the day ;) ...
and i didn't make such a post for this , but for>> to talk ,to say what u complains , so that you can hear yourself clearly ... got it !?

بمعني ان الواحد لما بيطلع اللي جواه يسمع نفسه بطريقه أوضح ف لو في مشكله تبقى أوضح له و يقدر يحلها

غير معرف يقول...

>>don't let ur blog a place for mixed people (males and females)


انت فكرتنى بالحادثة اللى حصلت من كام يوم فى السعودية لما واحد دخل على زوجته و لاقاها بتتفرج على ندوة فى التليفزيون و الماحاضرين فيها كلهم رجالة
فصاحبنا قالها انت قاعده فى خلوة مع رجالة اغراب و راح طلقها

هبههههووب يقول...

احمد ممكن قبل ما تضغط على ببلش تقولى انك عملت بوست جديد علشان انا بحب اكون اول كومنت
الكلام دا مينفعش
عيب عليك اكون اختك واخر من يعلم
---
يالا انا هعديها بمزاجى المرة دى
المهم انت اخبارك ايه يارب تكون بخير
---
بوست الفضفضة جديد ف بلوج انسان جديد....جديدة دي...هههههه
----
اما بخصوص الفضفضه انت عارف انا بحب احكى اوى ولو فتحت ف الكلام مش هبطل وزوار البلوج بتاعك هيزهقوا منى...عموما انا نفسى افتح ف موضوع الشباب الى بيتجوزوا ويسافروا بحثا عن المال ويسيبوا زوجاتهم ف مصر
ليه بيعملوا كدا رغم انهم لما هيبقوا مع بعض الحياة هتبقى افضل وهيربوا عيالهم صح ويخرجوا ابناء ناجحين واسوياء
واحدة صابتى لسه مكلمانى الصبح وبتقولى ان انا لسه متخانقه مع جوزى ..الى هو ف السعوديه..وبعدين عايزة اصالحه وكل ما ارن له يكنسل ومش راضى يرد عليا...وحكايه وروايه
----
المفروض ان الى بيسافر دا بيروح سنه او اتنين يكون نفسه علشان يعرف يتجوز ..لكن بعد كدا بيتك ومراتك واولادك اولى بيك
ليه الطمع بقى
الطمع قل ما جمع
---
انا شايفه ان وجودك ف بيتك ومع زوجتك وف وسط عيالك ..افضل من كنوز الدنيا ومن كل الى بتجرى وراة
---
دا الموضوع الى اكن شاغلنى انهاردة...لو عايزنى كل يوم اقولك شويه فضفضه انا معنديش اى مانع
ربنا يريح قلوب الناس كلها ويهدى سرهم
اللهم ارزقنا الجنه واجيرنا من النار
سبحانك اللهم وبحمدك اسهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك

غير معرف يقول...

السلام عليكم
حياكم الله على هذه المقالات و جعلها الله في ميزان حسناتكم

موضوع الأزواج اللي بيسافروا و يسيبوا زوجاتهم و أولادهم , أنا صراحةً أري أن المشكله ليست في السفر و لكن في الاتفاقات ما قبل الزواج , بمعنى أنه اذا كان الزوج ينوي السفر قبل الزواج و لم يصارح زوجته فهذه هي المصيبه الكبيره
وأما من يصارح و من قبل الزواج فهم على ما اتفقوا عليه , و لكني أرجح أن البيت يكون بيت صحيح و قويم بتواجد كل أطراف الأسره و توحدهم و مجابهة الحياه سوياً , سواء كان في مصر أو خارج البلاد , المهم أن يكونوا أسره بحق

اللهم ثبتنا

أخوكم في الله :- أبو جعفر الحمزاوي

Abdelrhman Essam يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Abdelrhman Essam يقول...

الى الأخ "غير معروف" اول واحد خالص ... و الله العظيم انا كتبت الكومن و مسحتها بتاع 3 مرات عشان ردي ما يكنش فيه تجريح لشخصك او لفكرك ... ولا اجد ما ارد بيه الا " روح يا شيخ ربنا يهديك او يهديكي " لأن اللي حضرتك بتقولوا ليس من الأسلام في شيء انا عارف اني ممكن دلوقتي اُتهم(بضم الألف) بالزندقه .. بس انا قلتها و رزقي و رزقك على ال

Mohammed Mamdouh يقول...

إيه يا بيبو .. بتنكر

بتنكر إن الإنترنت كله كمان اختراع لتجمع والتقاء الفتية بالفتيات والاختلاط المحرم

يا زنديق

معلش أصل المساحة دي للفضفضة الحرة

أنا بقول لأي زنديق بمنتهى اللطف فالدين النصيحة

الزم بيتك ومتنزلش الشارع ، واعمل نفق للمسجد تروح وترجع منه أكرملك وأتقى لك .. يا زمان قل فيه الورع

Mohammed Mamdouh يقول...

btw , I think my opinion goes with BeeBoo and A.Saad .. 3alashan ma7addesh yefhamny 3'alat

غير معرف يقول...

Mmm.. ana mOday2a mn 3

@ FCIS>> IS (ta2reeban mfeesh 7aga included as 3azeema aw will capture tamyoz we2n kont ashok en dr.osman by2ool 7aga mohemaa bas lelasaf mbfhmhash ) ,, Xml&java homma 3aza2y el-wa7eed fel-kesm dah

@GP >> No real steps till now (there is a willing +team+idea+..etc) but no physical progress done yet [kolo reading&searching :( ]


@ 1st comment @ ur post>> bgad mosh msada2a en till now there is sm1 see words,info,advices sent by names (msh guy ba2a we gurl) are 7aram :|& moreover saye2a garya :|:|:|...


Thats it!

غير معرف يقول...

السلام عليكم

بالنسبة للأخ محمد ممدوح، هو انت كان لازم تتكلم بالطريقة دي؟ في طرق تانية ممكن تعرض بيها رايك من غير ما تؤذي مشاعر الآخرين أو تديلهم الإيحاء انك بتتريق عليهم.
و مش معنى كلامي إني أعتقد إن وجهة نظرك غلط، بس سواء كان معاك الحق أو لأ أنا أعتقد إنك كنت المفروض تقول رأيك بطريقة أفضل من كده عشان مايبقاش هم اللي قدامك إنه يغلطك و بس و يثبت لنفسه و ليك إنه تفوق عليك

و أعتذر إذا كنت ضايقتك

غير معرف يقول...

nice blog ahmad w rabna yof2ak isa, about el fadfda b2a ..5aleha b3deen ana bas 7abet ahanek 3la ur new blog now :D.
7aga kaman 7lwa awy enne 3rft en bebo 3ando blog 7lw awy kda ... w b3deen alla bel 7a2 hya eh zndek deh :D:D...
sara

غير معرف يقول...

ماذا تفعل لو كنت مكاني !؟

أريد أن أساعد أحدهم بدون أن أشعره باحتياجه للمساعده و أشعر بأنه يشعر بضيق من ناحيته تجاهي
اما لأنه محرج أو الاحساس بال... مش عارف ... أنا ملخبط ومش عارف أعمل ايه !!؟
بجد يا جماعه أنا كل ما أكلمه و أحس بالاحساس ده بتعب لي و له !!؟

مستني منكم ردود و اقترحات بعد اذنكم !!؟

أبو جعفر الحمزاوي